De perfecte profieltekst voor je online dating profiel

/De perfecte profieltekst voor je online dating profiel

De perfecte profieltekst voor je online dating profiel

Wanneer je je foto’s op orde hebt wordt het tijd voor je profieltekst. Onderzoek laat zien dat een profiel met een profieltekst (ook wel ‘bio’ genoemd) gemiddeld vier keer meer matches krijgt dan een profiel zonder tekst. Overigens vinden vrouwen een profieltekst belangrijker dan mannen. Dus mannen, zorg dat jullie minimaal iets opschrijven! Toegegeven, bij echt knappe mannen lezen vrouwen misschien de bio ook wel niet, maar vaker dan eens heeft een leuke bio mij over de streep getrokken bij profielen waarover ik nog twijfelde bij het zien van de foto’s. Als het goed is ben je nu overtuigd om in ieder geval een profieltekst te schrijven, waar waarschijnlijk vraag je je nog steeds wat er dan in moet staan. Wetenschappelijk onderzoek naar profielteksten voor dating apps is helaas schaars, maar hopelijk heb je iets aan de onderstaande tips:

  • Houd het simpel. Onderzoekers Khan en Chaudhry raden aan om te gaan voor een simpele woordkeuze op je profiel. Mensen zijn over het algemeen aangetrokken tot woorden die ze makkelijk kunnen onthouden en uitspreken omdat dit het makkelijker maakt om (snel) informatie te verwerken. Ga dus voor een korte en krachtige tekst. Je kunt bijvoorbeeld werken met korte zinnen en steekwoorden. Bijvoorbeeld: “Buitenmens, yoga lover, creatief en spontaan. Ik ben gek op festivals, borrelen en mooie reisjes maken”. Of je houd het zelfs nog korter: “Spontaan | eigenwijs | zeilen | snowboarden | bourgondisch”.
  • Houd het luchtig. Niemand is op dit punt al geïnteresseerd in je volledige levensverhaal of je CV. Verwerk als het mogelijk is wat humor in je profieltekst. Is humor echt je ding? Dan kun je hier gebruik van maken in je profieltekst. Alles wat niet standaard is valt op en als je mensen kunt laten lachen met je bio is dat altijd positief. Ook hier geldt dat authenticiteit belangrijk is; probeer niet de jolige clown uit te hangen als dit niet is hoe je bent. Toch kan een grappig of eigenzinnig feitje al wonderen doen. Noem behalve je hobby’s bijvoorbeeld een guilty pleasure. Bijvoorbeeld: “Ondernemer uit Amsterdam. Ik hockey, hou van surfen en kijk graag voetbal. Guilty pleasure: groot fan van Gossip Girl”. Of gebruik een paar grappige tegenstellingen: “Ik ben geen Brad Pitt, maar heb nog wel bijna al mijn haar. Sportief genoeg om geen bierbuikje te hebben. Kan niet koken, maar mijn afwas skills zijn fantastisch! Nog aan het sparen voor een eigen huis, maar heb al wel een auto.”.
  • Houd het positief. Datingsites Match.com en eHarmony hebben beiden onderzoek gedaan naar de meest gebruikte woorden op succesvolle profielen. Hier kwamen een aantal interessante dingen uit. Positieve woorden als ‘vrolijk’, ‘optimistisch’ en ‘spontaan’ doen het altijd goed. Mannen die het woorden als ‘sportief’ gebruikten waren populair, terwijl ‘creatief’ en ‘ambitieus’ het goed blijken te doen op profielen van vrouwen. Iets zeggen over je ‘passie’ kan ook nooit kwaad blijkt uit de onderzoeken. We zoeken blijkbaar niet naar partners die ‘rustig’, ‘spiritueel’ en ‘romantisch’ zijn. Deze woorden zorgen ervoor dat je minder likes en matches krijgt, dus gebruik ze liever niet
  • Maak het uniek. Als er iets unieks in je tekst staat maak je het makkelijker voor anderen om je een berichtje te sturen. Veel dating app gebruikers proberen als ze je een bericht sturen in te spelen op iets uit je bio of foto’s. Iedereen heeft wel iets wat een beetje apart is. Denk aan een gekke hobby of een bijzondere interesse.
  • Gebruik een call to action. Het AIDA model is een tijdloze marketing methode die zeker ook bruikbaar is voor je dating profiel. Nadat je de aandacht van mensen hebt getrokken met je profiel foto (Awareness), de interesse hebt gewekt met een paar andere goede foto’s (Interest) en gezorgd hebt dat ze je nog leuker zijn gaan vinden met een sterke profieltekst (Desire), is het tijd voor een call to action (Action). Je call to action kan bijvoorbeeld aansluiten bij iets wat je net geschreven hebt. Zo kun je eindigen met “swipe naar rechts als je ook houdt van <hobby, soort eten >” of “stuur me een berichtje als je een keer mee wilt naar <leuke plek> / mee wilt doen met <hobby>”. Ook in je call to action kan je humor verwerken, bijvoorbeeld: “Like en maak kans op een iPad!”.

Zo, je profiel is nu helemaal op orde! Tijd om te gaan swipen, liken en chatten.

By |2018-09-28T08:43:07+00:00September 8th, 2018|Daten|0 Comments

Leave A Comment